На лютий 2018 р українські господарства зібрали понад 61 млн т зернових. Загальна врожайність ранніх культур в цьому році вже перевалила за 2,7 млн.
З огляду на, що велика частина елеваторів застаріла, 50% добірного зерна нинішнього врожаю зникне в нікуди через неправильне зберігання. У цьому світлі зведення сучасних зерносховищ з розвиненою логістичною інфраструктурою - питання необхідності. А ось чи вигідно це українським агробізнесменів - розбираємося сьогодні.
Аргументи проти
Незалежні експерти та аналітики галузі вважають, що бізнес з будівництва елеваторних комплексів в своєму нинішньому вигляді збитковий для більшості агропідприємств. І ось чому:
- Рентабельність будівництва становить не більше 20%, при цьому повністю окупиться елеватор не раніше 8, 10, а то 20 років. І це без урахування ремонтних робіт перед кожним сезоном. Зернотрейдери, які відіграють на піку цін, не готові стільки чекати.
- Елеватор як перевалочний пункт не виправдовує витрат на свою споруду. "Модним" трендом серед зерноторгових і переробних підприємств стало оновлення застарілих сховищ замість будівництва нових. Так вчинили в «Прометеї», KERNEL і ін.
- Господарствам, які працюють на внутрішній ринок, немає потреби в елеваторних потужностях. Своєчасна збирання врожаю, перевезення по грунтових дорогах, сільськогосподарський склад, технологічна лінія і техніка для відвантаження, зберігання і переробки наявного зерна. Замість великих зерносховищ - мобільні і підлогові приміщення з полімерними рукавами і т. Д.
- Більшість аграрних підприємств в Україні забезпечено власними об'єктами для зберігання сировини і круп.
Так, великі підприємства площею 3 - 5 тис. Га на 43% забезпечені потужностями місткістю 5 - 10 тис. Т, а малі та середні - на 81%. Більшість респондентів зберігають в елеваторах тільки власний урожай.
Аргументи за
Але є і ті, хто "бачить" прибутковість елеваторного бізнесу. Їм слово:
- Обладнані за останнім словом елеваторні потужності необхідні для:
-
Холдингів з повним циклом виробництва від поля до магазину;
- Торгових компаній, що експортують зерно.
-
Багато сільгоспвиробників охочіше купують нові елеватори, ніж старі.
-
Вигода №1: Елеватор з логістикою і послугами "під ключ" - інтелектуальний проект з доданою вартістю.
-
Вигода №2: Можна здавати в оренду частину наявного зерносховища.
-
Вигода №3: Фермери при малому фінансуванні можуть створити сільськогосподарський кооперативний елеватор, де техніка і частки рівномірно розподілені між учасниками.
Висновки
Підвищення врожайності призведе до зростання попиту на сучасні сховища.
У нові споруди готові інвестувати дрібні і середні підприємства, зайняті вирощуванням олійних культур і кукурудзи, комбікормами та олієпереробки.
Незважаючи на великі капіталовкладення і специфічні знання, при належному підході, в діалозі з провідними фахівцями агробізнесмен цілком може створити успішне підприємство з виробництва елеваторного оладнання або реалізовувати послуги зі зберігання зерна.